همه دسته بندی ها

کروم بوک چیست و چه تفاوتی با لپ تاپ دارد؟

دنیای تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت است و کروم بوک یکی از تجهیزاتی است که به نسبت دیگر محصولات مشابه جدیدتر محسوب می‌شود. البته این کروم بوک‌ها بیش از یک دهه است، که روانه بازار شده‌اند؛ اما هنوز هم افراد زیادی هستند که دقیق نمی‌دانند کروم بوک چیست و چه تفاوتی با لپ تاپ دارد. مشخصا در هنگام خرید رایانه همراه، لپ تاپ و کروم بوک شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند و برای کاربران انتخاب از بین محصولاتی فراوانی که این دو ارائه می‌دهند، سخت است. در این مقاله، به صورت کامل تفاوت‌های کرم بوک و لپ تاپ را شرح داده و به این سوال پاسخ می‌دهیم، که کروم بوک چیست؟ با ما همراه باشید!

کروم بوک چیست؟

بیشتر مخاطبین کروم بوک را، یک نوع لپ‌تاپ می‌دانند و متوجه تفاوت‌های آن با لپ‌تاپ‌های سنتی نیستند؛ اما کروم بوک یک نوع نوت بوک است که بر روی سیستم عامل گوگل کار می‌کند. کروم بوک برای استفاده از برنامه‌های وب و محیط مرورگر گوگل کروم، بهینه شده. سیستم عامل آن، CHROME OS است. در کل می‌توان گفت که کروم بوک‌ها به مرورگر کروم به عنوان رابط اصلی خود، متکی هستند. بنابراین تمام کارهایی را که می‌توانید با کروم انجام دهید، در کروم بوک نیز قابل انجام است. در سیستم عامل کروم بوک همه چیز ساده و سریع راه اندازی می‌شود و خیلی مقرون به صرف است. این سیستم عامل با ویندوز فرق دارد و بسته به نیازهای محدود طراحی شده است. همین مسئله او را از چیزهای غیر ضروری عاری می‌کند.

ویژگی‌های کروم بوک

کروم بوک‌ها ویژگی‌هایی دارند، که آنها را نسبت به دیگر محصولات مشابه تمایز می‌کند. از این ویژگی‌ها می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • بسیاری از داده‌های کاربران در کروم بوک، در حافظه ابری گوگل درایو ذخیره می‌شود، بنابراین کاربران با هر دستگاهی که به اینترنت وصل می‌شود، امکان دسترسی به اطلاعات خود را دارند.
  • بیشتر کروم بوک‌ها سرعت بالایی در اجرای برنامه‌ها دارند و این را مدیون سخت‌افزارهای توانمند خود هستند.
  • سیستم عامل CHROME OS، به روز رسانی‌های مداوم  دارد و ساده و سریع عمل می‌کند.
  • کروم بوک‌ها قیمت مناسبی در میان رایانه‌های همراه دارند.
  • بیشتر کروم بوک‌ها از برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی پشتیبانی می‌کنند.
  • کروم بوک‌ها، باتری با عمر طولانی داشته و سبک و باریک هستند.
  • امنیت نیز یکی از نکات مثبت این محصولات است.

سخت‌افزار کروم بوک

 سخت‌افزار کروم بوک

حال نوبت آن است که، به بررسی ویژگی‌های سخت‌افزاری کروم بوک‌ها بپردازیم:

  1.   حافظه RAM: از آنجایی که حجم RAM، تعیین کننده عملکرد و سرعت دستگاه در اجرای برنامه‌ها است، بسیار مهم است، که حجم آن، مناسب نیاز کاربر باشد. کروم بوک‌ها معمولا حافظه RAM را چیزی بین ۴ گیگابایت تا ۶ گیگابایت قرار می‌دهند.
  2.   صفحه نمایش: مانند دیگر محصولات مشابه، کروم بوک‌ها هم صفحه‌های نمایش متنوع با اندازه‌ها و وضوح‌های مختلف دارند.
  3.   پردازنده: قدرت و مدل پردازنده در مدل‌های مختلف متفاوت است، اما کروم بوک‌ها معمولا از پردازنده‌های Intel یا ARM استفاده می‌کنند.
  4.   حافظه داخلی: ظرفیت حافظه‌های داخلی کروم بوک‌ها متغیر است و در مدل‌های مختلف تفاوت دارد، اما معمولا از حافظه داخلی eMMC یا SSD استفاده می‌کنند.
  5.   باتری: عمر باتری کروم بوک به نسبت محصولات مشابه بسیار خوب است و مدت زیادی کار می‌کند.
  6.   پورت‌ها و اتصالات: پورت‌های USB-A، USB-C، HDMI و جک هدفون، از پورت‌های مختلف کروم بوک‌ها هستند.
  7.   وزن و ضخامت: کروم بوک‌ها برای حمل آسان طراحی شده و اکثرا باریک و سبک هستند.
  8.   کیبورد: طراحی و کیفیت ساخت کروم بوک‌ها متنوع است و کیبوردهای متنوعی در آنها به کار رفته است.
بیشتر بخوانید  تفاوت کارت گرافیک مجزا با کارت گرافیک آنبرد

 تفاوت کروم بوک و لپ تاپ

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد، که تفاوت کروم بوک و لپ‌تاپ در چیست؟ در این بخش، ما به بررسی ریز به ریز تفاوت‌های کروم بوک لپ تاپ می‌پردازیم.

  • سخت‌افزار: کروم بوک‌ها پس از گذراندن راه طولانی توانسته‌اند، به کیفیت سخت‌افزاری مناسبی برسند. در یک نگاه کلی، لپ تاپ‌ها، به نسبت کروم بوک‌ها، کیفیت سخت‌افزاری بهتری را ارائه می‌دهند، اما نمی‌توان منکر سرعت پیشرفت کروم بوک‌ها شد. اگر به دنبال سیستم سخت افزاری پیچیده هستید، لپ‌تاپ‌ها همچنان گزینه‌های مناسب‌تری هستند.
  • رابط کاربری: ویندوز ۱۰، سیستم عاملی تمام و کمال است، که به نسبت نسخه‌های قبلی خود، بهتر به نظر می‌رسد. سیستم عامل کروم بوک نیز، ساده طراحی شده و دسترسی به ابزارها را راحت کرده. هم ویندوز ۱۰ و هم کروم برای کار در پنجره‌های کنار هم بسیار مناسب هستند.
  • سیستم عامل: سیستم عامل کروم، در مقایسه با ویندوز ۱۰، سبک‌تر است. دلیل آن این است که سیستم عامل کروم بوک مبتنی بر فرایندهای وب طراحی شده است. بر خلاف ویندوز ۱۰، نمی‌توانید نرم‌افزارها را از منبع ناشناس دانلود کنید؛ البته این ویژگی سیستم عامل کروم، این اجازه را نمی‌دهد که تعداد زیادی از برنامه‌های ناخواسته، فضای ذخیره‌سازی شما را مسدود کند و همین باعث شده که سیستم عامل کروم از ویندوز سریع‌تر باشد، اما اجرای تمام برنامه‌های ویندوز، بر روی کروم بوک به سادگی صورت نمی‌پذیرد.
  • وب گردی: کروم مرورگر عالی است، که امکانات زیادی را به کاربران می‌دهد و اگر دستگاهی دارید که سیستم عاملش کروم است، بهتر است که واقعاً کروم را دوست داشته باشید، چرا که در سیستم عامل کروم، نمی‌توانید افزونه‌های دیگری را اجرا کنید؛ اما در ویندوز علاوه بر کروم، امکان استفاده از هر مرورگر وب که تاکنون ساخته شده است، وجود دارد.
  • بازی: بیشتر بازی‌های معروف و محبوب، احتیاج به فضای ذخیره سازی زیاد و قدرت پردازش پیشرفته دارند و معمولا این امکان در بیشتر لپ‌تاپ‌ها وجود دارد، اما در حال حاضر هیچ دستگاه کروم بوکی برای بازی ساخته نشده و نمی‌توانید از کروم بوک، به صورت تخصصی برای بازی استفاده کنید.
  • امنیت: ویندوز، همیشه هدف شناخته شده‌ای با برای هکرها بوده است و معمولا برای تمام کامپیوترهایی که سیستم عامل ویندوز دارند، باید یک مجموعه آنتی ویروس اجرا کرد؛ اما کروم بوک‌ها، هنوز نظر هکرها را به خود جلب نکرده‌اند و از طرف دیگر گوگل، امنیت سیستم عامل خود را به عنوان یک نقطه فروش کلیدی، ارائه می‌دهد. کروم بوک‌ها، به صورت خودکار به روز رسانی امنیتی می‌شوند و از آنجایی که از منابع ناشناس نمی‌توان نرم‌افزاری را بر روی این سیستم عامل نصب کرد، نرم‌افزارها در شرایط خوبی امنیتی قرار دارند.
  •  قیمت: معمولا قیمت کروم بوک نسبت لپ‌تاپ پایین‌تر و مقرون به صرفه‌تر است؛ اما در هنگام خرید کروم بوک بعضا می‌توان به این نتیجه رسید، که تفاوت چندانی بین قیمت کروم بوک گوگل و دیگر محصولات مشابه نیست.
بیشتر بخوانید  خرید و قیمت لپ تاپ ایسوس در بازار

نحوه استفاده از اپلیکیشن‌ها در کروم بوک

نحوه استفاده از اپلیکیشن‌ها در کروم بوک

از آنجایی که سیستم عامل کروم بوک با گوگل کروم ارتباط دارد، کاربران کروم بوک دسترسی مستقیم به گوگل پلی داشته و می‌توانند، برنامه‌های اندرویدی را نصب کنند. در کروم بوک، دسترسی کاملی به وب‌گردی گوگل دارید، اما به دلیل حافظه کم و تفاوت‌های سخت‌افزاری، کروم بوک توانایی نصب و اجرای بازی‌های ویندوز را نداشته و بازی‌های گوگل پلی و آنلاین گوگل تنها گزینه‌های شما هستند. همچنین در کروم بوک نمی‌توانید نرم‌افزارها را از منابع ناشناس نصب کنید و تنها منبع شما برای دسترسی به اپلیکیشن‌ها، گوگل پلی است.

 مزایای کروم بوک

اگر به دنبال خرید کروم بوک هستید، در لیست زیر، تمامی مزایای آن را برای شما شرح می‌دهیم:

  1.  کروم بوک‌ها احتیاجی به تنظیمات اولیه نداشته و این امکان را فراهم می‌کنند، که بلافاصله پس از خرید از آنها استفاده کنید. تنها چیز مورد نیاز یک حساب گوگل است.
  2.  سرعت سیستم عامل کروم بسیار بالا بوده و تقریبا در ۱۰ ثانیه بوت می‌شود. همچنین شاهد وقفه‌های کوتاه، در زمان باز و بسته کردن برنامه‌ها نیستیم، بنابراین اگر سرعت برایتان مهم است، این محصول گزینه بسیار مناسبی برای شماست.
  3.  این دستگاه‌ها، به طور مرتب به روز می‌شوند و از امن‌ترین رایانه‌های همراه به شمار می‌روند. امنیت و پشتیبانی گوگل شوخی بردار نیست و بهترین خدمات را ارائه می‌دهد.
  4.  اپلیکیشن‌های گوگل بسیار ساده، بر روی کروم بوک‌ها فعال می‌شوند و امکانات این محصول بسیار ساده است و احتیاجی به انجام عملی از سوی کاربران ندارد.
  5.  داده‌ها در این محصول در فضای ابری ذخیره می‌شوند و دسترسی به آن‌ها، از تمامی دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل می‌شوند، امکان‌پذیر است.
  6.  طول عمر باتری کروم بوک‌ها، ویژگی مثبت دیگر این محصول است.
  7.  کروم بوک‌ها، سبک و نازک طراحی شده‌اند، تا بتوان بدون سختی و ناراحتی آن‌ها را حمل کرد. البته باید خاطرنشان کرد که همه کروم بوک‌ها، این ویژگی را نداشته، اما بیشتر آن‌ها از لپ‌تاپ‌های معمولی کوچکتر هستند.

 معایب کروم بوک

مشخصا تمام محصولات نکات منفی و معایبی نیز دارند، در اینجا به معایب کروم بوک‌ها می‌پردازیم.

  1.  در مقایسه با لپ تاپ‌هایی با سیستم عامل ویندوز، کروم بوک‌ها، فضای ذخیره کمتری دارند. درست است، که کروم بوک از فضای ذخیره ابری استفاده می‌کند، اما فضای ذخیره فیزیکی آن، فقط ۱۶ تا ۳۲ گیگابایت است. این یعنی مقدار زیادی از فایل‌های خود را، نمی‌توانید در کروم بوک ذخیره کنید.
  2. کروم بوک امکانات گیمینگ نداشته و تنها می‌توان از بازی‌های آنلاین گوگل یا بازی‌های گوگل پلی استفاده کرد. البته همچنان صفحه نمایش آن، مناسب گیمینگ نیست.
  3. با کروم بوک هر کاری را که می‌توان روی یک مرورگر وب انجام داد، روی این محصول هم می‌توان، انجام داد؛ اما محدودیت بزرگ آن این است، که دیگر، نرم‌افزارهای لازم را اجرا نکرده و تنها از نرم‌افزارهای داخل گوگل پلی پشتیبانی می‌کند.
  4. اگر به دنبال طراحی گرافیکی یا ادیت ویدیو هستید، این محصول مناسب شما نیست؛ چرا که فضای ذخیره سازی داخلی اندکی داشته و امکانات فنی آن محدود است. همچنین پردازنده دو هسته‌ای آن، از ساده‌ترین پردازنده‌ها است.
  5. بیشتر امکانات کروم بوک در حالت آنلاین فعال است و در زمانی که به اینترنت دسترسی ندارید، دچار محدودیت‌های شدیدی می‌شوید.
بیشتر بخوانید  لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر | بررسی کامل تمام ویژگی و معیار‌ها

کروم بوک مناسب چه کسانی است؟

کروم بوک مناسب چه کسانی است؟

در پایان باید به این نکته که کروم بوک مناسب چه کسانی است، اشاره کنیم. از آنجایی که، تمامی ویژگی‌های کروم بوک را برشمردیم، نوبت به آن می‌رسد، که کاربران آن را نیز مشخص کنیم. کاربرانی که بیشتر زمان خود را در اینترنت و در حال وبگردی، سپری می‌کنند، کروم بوک‌ها را به بقیه محصولات ترجیح می‌دهند. همچنین برای کسانی که به امنیت، اهمیت زیادی می‌دهند، کروم بوک‌ها گزینه مناسبی است. از آنجایی که کروم بوک‌ها، به نسبت مقرون به صرفه‌تر هستند، خرید کروم بوک برای کسانی که بودجه کمتری دارند، مناسب به نظر می‌رسد. همچنین کروم بوک‌، برای کسانی که باید رایانه همراه خود را روزانه حمل کنند، به دلیل وزن کم، گزینه بسیار مناسبی است.

سخن پایانی

کروم بوک‌ها، از محصولات گوگل هستند که سیستم عاملی بر مبنای کروم داشته و از امنیت بالایی برخوردارند. این محصولات به دلیل وزن سبک و قیمت مقرون به صرفه خود، در بین دانشجویان و دانش‌آموزان، بسیار محبوب هستند. پیش از اقدام به خرید کروم بوک، حتما نیازهای خود را سنجیده و ویژگی‌های محصول مورد نظر را بررسی کنید، تا در انتخاب گزینه مناسب، موفق عمل کنید.

 سوالات متداول

  1. کروم بوک چیست؟

کروم بوک یک نوع نوت بوک است که بر روی سیستم عامل گوگل کار می‌کند. کروم بوک برای استفاده از برنامه‌های وب و محیط مرورگر گوگل کروم، بهینه شده. سیستم عامل آن، CHROME OS است. در کل می‌توان گفت که کروم بوک‌ها به مرورگر کروم به عنوان رابط اصلی خود، متکی هستند. بنابراین تمام کارهایی را که می‌توانید با کروم انجام دهید، در کروم بوک نیز قابل انجام است.

  1. تفاوت بین کروم بوک و لپ‌تاپ در چیست؟

کروم‌بوک‌ها، عمدتا به برنامه‌های مبتنی بر وب متکی هستند و به گوگل پلی برای برنامه‌های اندروید دسترسی دارند، در حالی که لپ‌تاپ‌های ویندوز، سازگاری گسترده‌تری، با برنامه‌های دسکتاپ دارند.

  1. کروم بوک برای چه کاری مناسب است؟

از کروم بوک‌ها، می‌توان برای کاربری‌های مختلفی استفاده کرد، اما بیشتر کروم بوک را برای وب گردی و انجام کارهای روزمره استفاده می‌کنند.

خلاصه

  • کروم بوک یک نوع نوت بوک است که بر روی سیستم عامل گوگل کار می‌کند.
  • کروم بوک برای استفاده از برنامه‌های وب و محیط مرورگر گوگل کروم، بهینه شده.
  • سیستم عامل آن، CHROME OS است.
  • این سیستم عامل با ویندوز فرق دارد و بسته به نیازهای محدود طراحی شده است.
  • بسیاری از داده‌های کاربران در کروم بوک، در حافظه ابری گوگل درایو ذخیره می‌شود.
  • بیشتر کروم بوک‌ها سرعت بالایی در اجرای برنامه‌ها دارند.
  • کروم بوک‌ها قیمت مناسبی در میان رایانه‌های همراه دارند.
  • کروم بوک‌ها، باتری با عمر طولانی داشته و سبک و باریک هستند.
  • امنیت نیز یکی از نکات مثبت کروم بوک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

0 مقایسه
0 مورد سبد خرید
منو