همه دسته بندی ها

تفاوت کارت گرافیک مجزا با کارت گرافیک آنبرد

کارت گرافیک دو نوع دارد: آنبرد و مجزا. اکثر کاربران، از کارت گرافیک آنبورد استفاده می‌کنند، چرا که قیمت پایین‌تری دارد و برای استفاده‌های عمومی مناسب است؛ اما کاربران تخصصی از کارت گرافیک مجزا استفاده می‌کنند که قدرت بسیار زیادی داشته و برای کارهای تخصصی کاملا مناسب و مفید است. در این مقاله به بررسی کارت گرافیک آنبورد و کارت گرافیک مجزا، می‌پردازیم و با بیان تمام ویژگی‌های این دو نوع از کارت‌های گرافیک، اطلاعات لازم برای انتخاب هر کدام را، به شما ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید!

تفاوت کارت گرافیک مجزا با کارت گرافیک آنبورد

بزرگترین تفاوت کارت گرافیک آنبورد با کارت گرافیک مجزا، این است که کارت گرافیک آنبورد، بر روی برد دستگاه قرار دارد و از پردازنده، مجزا نیست؛ اما کارت گرافیک مجزا یا اختصاصی، دارای حافظه رم، فن و سیستم خنک کننده مجزای خود است و جدا از پردازنده دستگاه کار می‌کند. قدرت کارت گرافیک مجزا، بیشتر از کارت گرافیک آنبرد بوده و به درد کاربران تخصصی می‌خورد. کارت گرافیک آنبرد، مقرون به صرفه‌تر است و انتخاب مناسبی برای کاربران عادی به شمار می‌رود. توجه داشته باشید که نمی‌توان همزمان از کارت گرافیک مجزا و کارت گرافیک آنبورد استفاده کرد و اگر بر روی سیستم، یک کارت گرافیک مجزا قرار دهید، کارت گرافیک آنبرد خاموش می‌شود.

 کارت گرافیک مجزا چیست؟

کارت گرافیک مجزا چیست؟

کارت گرافیک مجزا، یک پردازنده جدا از CPU است که حافظه، مدارها و قطعات سخت‌افزاری ریز خود را دارد. این کارت گرافیک، برای کاربران تخصصی‌تر و حرفه‌ای، مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارت گرافیک مجزا، به مراتب قدرت و عملکرد بیشتری نسبت به کارت گرافیک آنبرد دارد. البته در نظر داشته باشید، که هزینه‌های آن بیشتر است و برق بیشتری مصرف می‌کند. گاهی اوقات به این کارت گرافیک، کارت گرافیک گسسته نیز می‌گویند. این کارت گرافیک به راحتی قابل ارتقا بوده و حافظه سیستم را به اشتراک نمی‌گذارد. از کارت‌ گرافیک مجزا، معمولا در سیستم‌های گیمینگ استفاده می‌شود.

 مزایای کارت گرافیک مجزا

کارت گرافیک مجزا، مورد مصرف تعداد زیادی از کاربران حرفه‌ای قرار می‌گیرد و آنان برای انجام کارهای خود از این کارت گرافیک، استفاده می‌کنند. در اینجا، به بررسی نکاتی چند، از مزایای استفاده از کارت گرافیک مجزا می‌پردازیم:

  • این کارت گرافیک‌ها از توان و قدرت بالایی برخوردار هستند.
  • برای کاربرانی که به تدوین ویدیو و ویرایش و ادیت حرفه‌ای عکس می‌پردازند، به کار می‌رود.
  • کاربرانی که با طراحی‌های سه بعدی و مدل‌سازی، سر و کار دارند، از این کارت گرافیک استفاده می‌کنند.
  • گزینه مناسبی برای گیمرهایی است، که بازی‌های سنگین انجام می‌دهند.
  • قابلیت ارتقاء  آن بالاست.
  • حافظه سیستم را به اشتراک نمی‌گذارد.
بیشتر بخوانید  لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر | بررسی کامل تمام ویژگی و معیار‌ها

معایب کارت گرافیک مجزا

تمام محصولات حوزه تکنولوژی، دارای معایب خود هستند. کارت گرافیک مجزا نیز از این غائله مستثنا نیست. حال نوبت بررسی معایب کارت گرافیک مجزا است. موارد زیر را می‌توان از معایب این محصول دانست:

  • این کارت‌های گرافیک، قیمت بسیار بالایی داشته و هزینه تهیه آن بالا است.
  • مصرف برق این کارت گرافیک بالاست و احتیاج به یک منبع تغذیه قدرتمند دارد.
  • برخی از کارت‌های گرافیک مجزا، ابعاد بزرگی داشته و داخل همه کیس‌ها جا نمی‌شوند.

کارت گرافیک مجزا برای چه کسانی مناسب است؟

کارت گرافیک مجزا برای همه کاربران ضروری نیست، اما یک سری افراد بسته به نیاز خود، باید کارت گرافیک را تهیه کنند. گیمرها مشخصا اولین گروهی هستند، که کارت گرافیک مجزا برایشان مناسب است. اگر قصد دارید که بازی‌های سنگین با گرافیک بالا انجام دهید، حتما به فکر تهیه کارت گرافیک مجزا باشید. ادیتورهای فیلم و عکس، گروه دیگری هستند، که این کارت گرافیک برایشان مناسب بوده و بهتر است که از آن استفاده کنند. همچنین کسانی که با طراحی و مدل سازی سر و کار دارند، از دیگر کاربران کارت گرافیک مجزا هستند، که استفاده از کارت گرافیک مجزا، شاید برایشان ضروری نباشد، اما می‌تواند کارهایشان را راحت‌تر کند.

کارت گرافیک آنبورد چیست؟

کارت گرافیک آنبورد چیست؟

کارت گرافیک آنبرد قدرت و توان را میان پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی تقسیم کرده و به اشتراک می‌گذارد. این کارت گرافیک، مستقیم داخل پردازنده اصلی کامپیوتر قرار دارد. از این کارت گرافیک برای انجام کارهای عمومی و نه چندان سنگین استفاده می‌کنند. البته نمی‌توان منکر پیشرفت کارت‌های گرافیکی آنبورد شد. به نوعی که امروزه، حتی می‌توان با استفاده از آنها بازی‌های ویدیویی را تجربه کرد.

مزایای کارت گرافیک آنبرد

شاید برایتان سوال باشد که مزایای کارت گرافیک آنبرد چیست؟ نگران نباشید! در اینجا ما به سوالات شما پاسخ می‌دهیم.

  • کارت گرافیک آنبرد هزینه کمی داشته و خدمات خوبی ارائه می‌دهد.
  • در هنگام استفاده کارت گرافیک آنبورد نیاز نیست که نگران اندازه و نوع کیس کامپیوتر خود باشید. چرا که کارت گرافیک آنبرد بسیار کوچک است و فضای زیادی اشغال نمی‌کند.
  • کارت گرافیک آنبرد، مصرف برق را بالا نمی‌برد و احتیاج به منبع قدرتمند برق ندارد.
  • با این کارت گرافیک می‌توانید کارهای روزمره، مثل وبگردی، گوش دادن به موسیقی، چک کردن ایمیل و کار با برنامه‌های اداری و مدیریتی را انجام دهید.
  •  کارت گرافیک‌های آنبرد قدرتمندی وجود دارد که حتی می‌توان از آنها برای استفاده از نرم‌افزارهای ادیت و بازی‌های ویدیویی، استفاده کرد.
  • این کارت گرافیک از باتری کمی استفاده می‌کند و نیاز نیست که نگران طول عمر باتری لپ تاپ خود باشید.

معایب کارت گرافیک آنبورد

به هیچ وجه نمی‌توان گفت که کارت گرافیک آنبرد، بی عیب است. اگرچه مزایای زیادی دارد، اما مشخصا معایبی نیز با خود به همراه دارد. در لیست زیر معایب این کارت گرافیک را برمی‌شماریم، تا تمام اطلاعات لازم درباره این کارت گرافیک را به دست آورید. معایب کارت گرافیک آنبرد به شرح زیر است:

  • مهم‌ترین مشکل این کارت گرافیک‌ها، عملکرد ضعیف‌ترشان نسبت به کارت گرافیک مجزا است. با این کارت گرافیک، نمی‌توان کارهای تخصصی و حرفه‌ای را انجام داد و به این دلیل کاربران مجبورند تا از کارت گرافیک مجزا استفاده کنند.
  • کارت گرافیک آنبرد، به پردازنده مرکزی دستگاه چسبیده است و از آنجایی که حرارت تولید می‌کند، به مرور زمان باعث کاهش عملکرد پردازنده مرکزی می‌شود. البته با استفاده صحیح و معقول، می‌توان جلوی این مشکل را گرفت.
  • این کارت گرافیک از حافظه رم، به عنوان رم گرافیکی استفاده می‌کند. همین باعث می‌شود، که مقداری از منابع رم سیستم را استفاده کند.
  • کارت گرافیک آنبورد به آن دلیل که به پردازنده اصلی مرکزی می‌چسبد، توانایی ارتقا یا تعویض را نداشته و نمی‌توان آن را با نسخه‌های بهتر جایگزین کرد.
بیشتر بخوانید  کروم بوک چیست و چه تفاوتی با لپ تاپ دارد؟

 کارت گرافیک آنبورد برای چه کسانی مناسب است؟

کارت گرافیک آنبورد، برای کسانی که بازی نمی‌کنند و به دنبال سیستم یا لپ تاپی هستند، که بتوانند امور عادی خود مانند وبگردی، تماشای فیلم یا ارسال پیام را انجام دهند، گزینه مناسبی است. توجه داشته باشید، که اگر به دنبال انجام کارهای حرفه‌ای و سنگین، با سیستم خود نیستید، احتیاجی به خرید کارت گرافیک مجزا ندارید. دومین گروهی که این کارت گرافیک برایشان مناسب است، گیمرهایی هستند، که بودجه زیادی ندارد. اگر بودجه بالایی برای تهیه سیستم خود ندارید، می‌توانید از گزینه‌های پیشرفته و جدیدتر کارت گرافیک آنبورد، استفاده کنید. این کارت‌های گرافیک، توانایی اجرای بازی‌های سبک را داشته و حتی اگر می‌خواهید بازی‌های سنگین انجام دهید، می‌توانید در تنظیمات بازی، کیفیت آن را پایین‌تر بیاورید. طراحان و ادیتورها که توانایی پرداخت هزینه‌های کارت گرافیک مجزا را ندارند، نیز می‌توانند از کارت گرافیک آنبرد استفاده کنند. لازم به ذکر است که کارت گرافیک آنبرد نسخه‌های جدید و پیشرفته‌ای دارد، که می‌توانند نرم‌افزارهای سنگین ادیت و طراحی را پشتیبانی کنند.

انواع کارت گرافیک آنبورد

انواع کارت گرافیک آنبورد

دو شرکت Intel و AMD، دو قطب اصلی تولید کننده انواع گرافیک‌های آنبرد هستند. در اینجا به معرفی انواع کارت گرافیک آنبرد این دو شرکت می‌پردازیم.

1. کارت گرافیک‌های آنبرد مجتمع شرکت اینتل سری intel iris

این نمونه از کارت گرافیک‌ها، تکنولوژی ساخت جدیدی داشته و قیمت بالاتری نیز دارند. شرکت اینتل معمولا در پردازنده‌های سفارشی خود، از این نمونه کارت گرافیک استفاده می‌کند. این نمونه از کارت گرافیک‌های آنبورد شرکت اینتل را، بیشتر می‌توان در لپ‌تاپ‌های لوکس مشاهده کرد.

2. کارت گرافیک‌های آنبرد شرکت اینتل UHD  یا Intel Hd Graphics

این نمونه از کارت گرافیک‌ها، در دمای نسبتا متعادلی کار کرده و بسیار روان و قوی، عمل می‌کنند. می‌توان ادعا کرد که این سری از کارت‌های گرافیک شرکت اینتل، عملکرد بسیار خوبی دارند. ۴ مورد از این کارت گرافیک‌ها به شرح زیر است:

  • UHD 630
  • Intel Hd graphics 620 
  • UHD 750
  • Intel Hd graphics 520

3.    کارت گرافیک‌های آنبرد شرکت AMD  سری Vega

این شرکت که از گذشته‌های دور رقیب شرکت اینتل بوده و سال‌هاست که در این زمینه فعال است، نمونه‌های کارت گرافیک آنبورد مناسبی را روانه بازار کرده. از این موارد می‌توان به کارت گرافیک‌های زیر، اشاره کرد:

  • Radeon vega 11
  • Radeon Vega 8 

علائم خرابی کارت گرافیک آنبرد

از آنجایی که کارت گرافیک آنبرد، در داخل سیستم قرار دارد و نمی‌توان از نظر فیزیکی آن را بررسی کرد، نشانه‌هایی وجود دارد، که می‌تواند، از علائم خرابی کارت گرافیک آنبرد سیستم شما باشد.

  1. اگر در تصویر‌های نشان داده شده، رنگ‌ها به هم ریخته‌اند و کیفیت سابق را ندارند، احتمالا کارت گرافیک آنبورد شما خراب شده.
  2. گاهی اوقات در هنگام کار با سیستم، تصویر ‌می‌پرد و صفحه سیاه می‌شود. این از نشانه‌های خرابی کارت گرافیک آنبورد است.
  3. لرزش تصویر هنگام کار با سیستم، مورد بسیار اعصاب خردکنی است، که به خرابی کارت گرافیک آنبورد باز می‌گردد.
  4. همچنین اگر دستگاه شما روشن نمی‌شود، یکی از دلایل آن، خرابی کارت گرافیک آنبرد است.
  5. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام پردازش موارد سنگین گرافیکی، دستگاه هنگ کرده یا خود به خود ریست می‌شود، این نیز از نشانه‌هایی است که به خرابی کارت گرافیک آنبرد باز می‌گردد.
  6. آخرین نشانه خرابی کارت گرافیک، داغ شدن بیش از اندازه پردازنده است. همان گونه که گفتیم، کارت گرافیک به آن دلیل که به پردازنده اصلی می‌چسبد، حرارت ایجاد می‌کند. این می‌تواند منجر به خرابی دستگاه پردازنده و حتی خود کارت گرافیک شود.
بیشتر بخوانید  لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر | بررسی کامل تمام ویژگی و معیار‌ها

 سخن پایانی

کارت گرافیک از مهم‌ترین بخش‌های رایانه است. کارت‌های گرافیک به ۲ نوع مجزا و آنبرد تقسیم می‌شوند. کارت‌های گرافیک آنبرد، برای استفاده عمومی کاربران مناسب است. همچنین هزینه کمتری دارد و احتیاج به منبع انرژی فراوان ندارد، اما پردازش تصاویر سنگین گرافیکی از توان آن خارج است. از سوی دیگر کارت‌های گرافیکی مجزا را داریم، که برای کاربران حرفه‌ای و تخصصی، ساخته شده‌اند و توانایی پردازش تصاویر گرافیکی سنگین را دارند؛ اما هزینه‌های آن بسیار بالا بوده و احتیاج به منبع انرژی قدرتمندی دارد. با شناخت نیازهای کاربر و ویژگی‌های هر کدام از کارت‌های گرافیک، می‌توان انتخاب صحیحی در استفاده از گرافیک آنبرد و کارت گرافیک مجزا انجام داد. در این مقاله سعی کردیم تا با بیان ویژگی‌های این دو نوع کارت گرافیک و تفاوت کارت گرافیک مجزا با کارت گرافیک آنبورد، به شما در انتخاب کارت گرافیک مناسب، کمک کنیم.

 سوالات متداول

  1.   کارت گرافیک آنبورد بهتر است یا کارت گرافیک مجزا؟

پاسخ به این سوال بستگی به نیاز کاربر دارد. در کل می‌توان گفت که کارت گرافیک آنبرد، برای کاربران عمومی که احتیاج به پردازش تصاویر گرافیکی سنگین ندارند، مناسب است؛ اما کاربران حرفه‌ای و تخصصی، مانند گیمرها و ادیتورها، معمولا از کارت گرافیک مجزا استفاده می‌کنند.

  1.   تفاوت کارت گرافیک onboard با کارت گرافیک مجزا چیست؟

کارت گرافیک آنبرد، بر روی پردازنده مرکزی سوار شده و به نسبت کارت گرافیک مجزا، از قدرت پردازش کمتری برخوردار است. همچنین قیمت کارت گرافیک مجزا بیشتر بوده و در داخل برد، قرار نمی‌گیرد. یکی دیگر از تفاوت‌های این دو کارت گرافیک، استفاده از منبع انرژیشان است، که کارت گرافیک مجزا معمولا از برق زیادی‌تری به نسبت کارت گرافیک آنبرد، استفاده می‌کند.

  1.   کارت گرافیک آنبورد چیست؟

کارت گرافیک آنبرد قدرت و توان را میان پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی تقسیم کرده و به اشتراک می‌گذارد. این کارت گرافیک، مستقیم داخل پردازنده اصلی کامپیوتر قرار دارد. از این کارت گرافیک برای انجام کارهای عمومی و نه چندان سنگین استفاده می‌کنند.

خلاصه

  • کارت گرافیک دو نوع دارد: آنبرد و مجزا.
  • کارت گرافیک مجزا، برای کاربران تخصصی‌تر و حرفه‌ای، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • کارت گرافیک آنبرد، برای انجام کارهای عمومی و نه چندان سنگین استفاده می‌کنند.
  • بزرگترین تفاوت کارت گرافیک آنبورد با کارت گرافیک مجزا، این است که کارت گرافیک آنبورد، بر روی برد دستگاه قرار دارد و از پردازنده، مجزا نیست.
  • کارت گرافیک آنبرد، مقرون به صرفه‌تر است.
  • نمی‌توان همزمان از کارت گرافیک مجزا و کارت گرافیک آنبورد استفاده کرد.
  • شناخت نیازهای کاربر و ویژگی‌های هر کدام از کارت‌های گرافیک، موارد مهم در تصمیم‌گیری برای انتخاب بین این دو کارت گرافیک، هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

0 مقایسه
0 مورد سبد خرید
منو